Szeretettel köszöntelek a Viktoriánus közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Viktoriánus vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Viktoriánus közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Viktoriánus vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Viktoriánus közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Viktoriánus vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Viktoriánus közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Viktoriánus vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az amerikai viktoriánus épületek modern homlokzatainak nagy része egy elfeledett technikát rejt, melyek a 19. század egyik legnagyobb újításai voltak a fénytechnika terén.
Chicago és más középnyugati amerikai ipari városok viktoriánus
épületének modern homlokzatainak nagy része egy letűnt, elfeledett
technikát rejt. A régen üzleteknek és intézményeknek otthont adó
építmények különös üvegtáblákat rejtenek, úgynevezett Luxfer-prizmákat.
Ezek festék- és vakolatrétegek mögött pihennek, pedig a 19. század egyik
legnagyobb újításai voltak a fénytechnika terén, egy olyan ötlet, ami a
mostani energiaspórolós időkben visszatérésre készül.
Az 1880-as évekre Chicago gyorsan terjeszkedő kereskedelmi épületeinek
bosszantó problémával kellett szembenéznie. Hogyan biztosítsanak
elegendő fényt a tágas belterekbe? A hagyományos sík üvegtáblák csak
bizonyos mértékben engedték be a fényt, a szűk utcák ablakait pedig
egyre erősebben beárnyékolták a mind magasabbra törő új épületek. A
mesterséges világítás még messze nem volt tökéletes. A gázlámpák
veszélyesek voltak, nyáron pedig már-már elviselhetetlenül melegek, az
elektromos világítás pedig még drága és a hálózatok sem épültek ki. A
városi belterek fényes nappal is a félhomályba vesztek, az embereknek
sokszor bemenni sem volt már kedvük a házakba.
Ekkor jelent meg a színen James Pennycuick, egy brit feltaláló, aki az
Egyesült Államokban nyitott boltot, hogy üvegből elektromos szigetelőket
gyártson. Pennycuick hamarosan azon vette észre magát, hogy a sötétbe
vesző helységek megvilágításának problémáján töpreng. Az 1840-es évektől
az amerikai építészek az utcák járdáiba ágyazott üvegtéglák sorát
kezdték alkalmazni az alagsorok megvilágítására. Korábban a hajóépítők
már kísérleteztek úgynevezett fedélzeti prizmákkal, melyekkel azt
akarták elérni, hogy ne fókuszálódjon a napfény az esetlegesen gyúlékony
rakományra. A vízszintes lencsék biztonságosan szétszórták a felülről
érkező fényt a hajó rakterében. Pennycuick figyelmét felkeltette az elv,
és kíváncsi volt, vajon egy függőleges üveglap képes-e hasonlóan
befogni és szétszórni a fényt az áruházak sötét zugaiba.
Úgy vélte a prizmák megfelelnek a feladatra. Mi lenne, ha az ablakok
belsejébe egy prizmasorozatot ágyazna, melyek gondos elrendezése megtöri
a napfényt, a felesleget pedig az áruház frontjáról a sötétebb beltérbe
irányítja? A nagyon gyengén megvilágított épületeket két prizmasorral
látta volna el, az egyik az ablakok felső részén helyezkedett el, a
másik sorozat pedig a mennyezeten. Így az ablak prizmái a mennyezetre
vetítették volna a fényt, ahonnan egyenletesen szóródott volna szét a
helységben, akárcsak a hajók esetében.
1882-ben a brit férfi szabadalmaztatta a prizmás fény koncepcióját,
innen azonban több mint egy évtizedet kellett várni, hogy a megoldás a
gyakorlatban is megjelenjen. Ez az idő végül William Winslow
feltalálónak köszönhetően jött el, amikor Winslow kis prizmák
összetoldásával elkészített egy kisméretű ablakot. Winslow egy
úgynevezett elektromázas eljárással forrasztotta össze a prizmákat. Az
eljárás pofonegyszerű volt: vegyünk körbe minden prizmát egy vékony
rézcsíkkal és eresszük bele egy elektrolitfürdőbe. Az üveg és a fém
összeolvadt, és egy erős, szilárd panelt alkotott.
A prizmás ablakok gyártására és forgalmazására Pennycuick egy chicagói
feltalálókból álló csoporttal karöltve megalapították a Luxfer Prizma
Társaságot. A cég két professzort is a soraiban tudott a közeli
Northwestern Egyetemről, akik a prizmák lehető legjobb elhelyezésén
dolgoztak. Építészeket kértek fel prizmabarát épülettervek
elkészítésére, az ifjú Frank Lloyd Wright, a 20. század egyik
legizgalmasabbnak és legforradalmibbnak tartott építésze pedig az
ablaktáblák díszítésén dolgozott. A Luxfer a chicagói ipar támogatását
élvezve nem szűkölködött anyagiakban és 1897-ben bemutatta csillogó
válaszát a homályos boltokra és sötét irodákra. Egy 10
négyzetcentiméteres prizmaüveget, ami rácsokba rendezve a hagyományos
ablakok tetején vagy a szellőztetésre használt zsanérozott felső
ablakokon volt elhelyezhető.
Az eredmény megdöbbentő volt, nappal a legtöbb prizmaablakkal felszerelt
szobában semmilyen mesterséges fényre nem volt szükség. Az újságok
hirdetései büszkén hangoztatták, hogy mesterséges fény helyett
használják a prizmákat, a napfény ugyanis nem kerül semmibe. Ez igaz is,
ellentétben a Luxfer prizmákkal, amelyeknek igen borsos lett az áruk.
Egyetlen szoba átüvegezése 200 dollárba került, egy nagyobb
létesítménynél már több ezer dollárról kellett beszélni, egy évszázaddal
ezelőtt pedig egy dollár jóval nagyobb értéket képviselt mint ma. A
Louise Sullivan által tervezett hatalmas Carson Pile Scott áruház
ablakai 40 000 dollárt emésztettek fel.
A költségek ellenére a vásárlók többsége jó befektetésnek tartotta a
prizmaüveget, szerintük két-három év alatt visszahozta az árát, a
chicagói Orr & Lockett vasárubolt nyári világítási számlája például
360 dollárról 132-re esett vissza. A Princeton Egyetem is Luxferekkel
szerelte fel új könyvtárát, akárcsak a Kanadai Vasúttársaság montreali
terminálját. Az elektrolitos eljárás hatására a Luxferek gyakorlatilag
tűzállóvá váltak, ezt bizonyítja a McClurg & Co. híres
könyvesboltjában pusztító tűzvész, amelyben szinte csak a prizmaüvegek
maradtak sértetlenek. 1906-ra 12 000 épületben alkalmazták a technikát
országszerte, a bevásárló utcák képe átalakult, homlokzatuk egységesen
csillogott a prizmaüveggel ellátott kirakati ablakoktól és mennyezeti
prizmáktól.
A Luxfer sikerét jól példázza számtalan peres ügyük a másolókkal. Némely
rivális újítás meglepően biztató volt. 1898-ban egy nyugat-virginiai
feltaláló, Frank Wadsworth azzal az ötlettel állt elő, hogy
bemetszéseket vág egy hagyományos ablaküvegbe és két lap
összeillesztésével egy belső fényterelőt hoz létre. A módszer olcsóbb és
könnyebben karbantartható volt, a bemetszések azonban meggyengítették
az üvegszerkezetet, törékenyebbé téve az üveglapokat. Így Wadsworth
megoldása nem bizonyult versenyképesnek a Luxferrel, ami kilépett az
Államokból és Európában indult hódító útjára. Londonban és Berlinben is
leányvállaltok jöttek létre, az üzletág 1924-ben érte el csúcspontját
egy hatalmas prizma-üvegtetővel a holland De Bijenkorf áruházon. A
Luxfer az alagsorok felülről történő megvilágításának ötletét is
átdolgozta, megalkotva a vízszintes "lucidux" paneleket az alagsorokra
eső fény egyenletesebb elosztásáért.
Nem mindenki rajongott azonban a természetes fényért. A Luxfer
elterjedése egybeesett azzal az időszakkal, amikor számos amerikai
építész az ókori görög és római építészetből igyekezett ötleteket
meríteni. A Beaux Arts építészek gyűlölték a Luxfer prizmákat,
egyszerűen beilleszthetetlenek voltak a görög és római stílusú
építészeti megoldásokba. A Luxfer a tradicionális építészetet is
megbolygatta, új esztétikát hozott az amerikai hétköznapokba, a napfény
ugyanis nem képes áthatolni a falakon, ezért a tervezők kénytelenek
voltak áttérni az egylégterű belterekre (lásd amerikai konyha) vagy az
üveg válaszfalakra. A fényvisszaverő felületek maximalizálásához a
Luxfer világosabb, élénkebb színeket javasolt, így fokozatosan eltűntek
az épületekből a vaskos drapériák, a sötét faanyagok és a viktoriánus
kor vörös falai, helyüket a modernizmus élénk, derűs palettája vette át.
A siker azonban nem volt hosszú életű. Az 1930-as évekre a Luxfer maga
is ódivatúvá kezdett válni az elektromosság terjedésének és olcsóvá
válásának köszönhetően. A prizmaüvegek ragyogása feleslegessé, sőt
terhessé vált. A még létező ablakokat ma általában deszka- vagy sötét
festékréteg borítja, a központi légkondicionálás megjelenésével haláluk
végleg teljessé vált, a csőrendszereket eltakaró álmennyezet minden
nyomukat eltüntette.
Néhány középnyugati város elhagyott épületeiben még megtalálhatók a
Luxferek, bár a korai üveggyártásban alkalmazott mangán a legtöbb
üveglapot elsötétítette, egy rendkívül szép, ám hasznosnak nem mondható
ibolya árnyalattal. A zöld építészet és a drasztikusan emelkedő
energiaköltségek azonban újra előtérbe helyezték a természetes fényt
kiaknázó megoldásokat.
A Siemens és a 3M a Luxferhez hasonló hatású prizmahártyát és
akrilpaneleket fejlesztett ki, de még Wadworth kudarcot vallott üvege is
megjelenhet a gyakorlati alkalmazások között. A műanyag panelek és a
lézervágás együttese életképessé teszi a feltaláló ötletét, amit egy
ausztrál cég, a Solartran visz tovább. Így az évtizedek festék és
furnérlapok alatti bezártsága után Pennycuick szó szerint fényes ötlete
elképzelhető, hogy újra teret nyerhet a ma építészetében.
2008. május 27 - www.sg.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
ROBERT BROWNING
Viktoriánus divatbazár: turnűrtől a homokóráig - automaton_aliza írása
Viktoriánus hajköltemények -automaton_aliza írása
A világjáró viktorianizmus 2. - Zolnai-Varga Ákos írása