A világjáró viktorianizmus
Egy korszak, egy stílus, amelyet viktorianizmusnak hívunk, a mai napig hatással van mindennapi életünkre.
Nevét az 1837-ben Nagy-Britanniában trónra kerülő Viktória királynőről
kapta, amelyet az angol történészek Nagy-Britannia fénykorának
tekintenek. Ő volt eddig a leghosszabb ideig uralkodó brit királynő. A
közel 64 éves uralkodása alatt Nagy-Britannia gyarmatbirodalma
megháromszorozódott. Az ipari forradalom alatt vált országa a világ
vezető ipari hatalmává. Viktória, férje halála után, sokáig nem lépett a
nyilvánosság elé –, öregkorára viszont a brit nagyság jelképévé és
„Európa nagymamájává” vált.
A
viktoriánus
stílust definiálni igen nehéz, mivel nem formai jegyek alapján lehet
meghatározni, inkább egyfajta gondolkodásmódot, életszemléletet tükröz,
melynek alapjai a hagyománytisztelet, a célszerűség szem előtt tartása.
Mai korunk szemlélője, egy klasszikus angol épületet végigjárva
tökéletesen megértheti a XIX. századi emberek életét. A belső terek
általában a rendeltetésüknek megfelelő hangulatot tükrözik, minden jól
átgondolt. Egy középület vagy egy bank épülete az állam vagy a cég
nagyságát hirdetik, a lakások otthonosak, kényelmesek. Az angolok
nemcsak szokásaikat, de tárgyaikat is őrzik. Ritkán dobnak ki bármit is,
különösen, ha az már generációk óta a család tulajdona. Egy angol
otthon már-már zsúfoltnak tűnő szalonja vagy ebédlője sokszor nemcsak a
család, de egész Anglia történetét is elmeséli nekünk. Télikert,
könyvtár-, vendég- és szivarszoba. Milyen beszédes nevek. Sőt! Adott
hangulatban megkockáztatja a szemlélődő, hogy az egykor volt
helységekben a mai napig érezni véli, a friss mezei virágok, az ötórai
tea, a sütemény valamit a nemes szivarok varázslatos illatát.
A felhasznált színeket minden esetben a természetes markáns jelzővel
illethetnénk. Óarany, bronz, bordó, méregzöld és még megannyi határozott
természetes szín. A falakat néhol mennyezetig, néhol pedig csak párkány
magasságik, mahagóni fával borították. Fölötte elegáns, rámába
feszített szövettapéták, borűrök, réz falikarok.
Elmondható, hogy a klasszikus vonalvezetés tradicionális anyaghasználat
jellemző minden kis részletre. A nehéz függönyöktől kezdve, a Thomas
Chippendale által tervezett bútorokon át, a gyermekek porcelánbabáin
keresztül, a verandán elhelyezett faragott hintaszékig, külön-külön is
egy iparművészeti tárgyat képviselnek. Minden tárgy jelenléte
elengedhetetlen, ha funkcionális, és nélkülözhetetlen, ha szép.
Az ipari forradalom idején az emberek a jövőbe a gyermekek őszinte csodálkozásával és kíváncsiságával bámultak. A
viktoriánus
technológia egy igen bájos aspektusa a tiszta és töretlen optimizmus.
Az embert borzasztóan szórakoztatta saját okossága, és azt hitte, ő az
ura mindennek, amit csak észlelni tud. Látszólag minden problémát meg
lehetett oldani bonyolult réz óraművek vagy kerregő gépek segítségével.
Talán ezért nem csodálkozunk azon, hogy egy épület minden szegletében
megtudhatjuk a pontos időt. Órák, órák és órák mindenhol. Az épület
borostyánnal befutott homlokzatán egy jól látható toronyóra, a nappali
gyönyörű faragásokkal díszített kandallóján egy kandallóóra, az
ebédlőben az elmaradhatatlan ingás negyedütős állóóra, a
könyvtárszobában a füles-fotelből jól látható falióra.
Érdekes és merész érzelmi megoldás volt a festmények elhelyezése. Volt,
amelyik festőállványon, térelválasztó elemként és volt, amelyik
egyszerűen a falon került elhelyezésre. Érdekes megjegyezni, hogy
témájukban jól megfértek egymás mellett az ősök portréi, a vadász
jelenetek, az angyalok és a csendéletek. Viszont az belő terek
kialakításánál nagyon kellett figyelni arra, hogy hajszál vékony a
mezsgye, a luxus térélmény érzete, és a giccs között. Felismerve a
problémát, és kielégítvén az igényeket, megszületett egy új szakma, a
szalontervező, ami a mai lakberendezés őse volt.
Az angolok a gyarmataikon - teljesen érthető módon, a szigetországban
megszokott építészeti és lakberendezési elemeket reprodukálták. Egy kis
Angliát akartak kialakítani maguk körül. Így elmondható, hogy a
viktoriánus
stílus kihajózott a nagyvilágba. Hatalmas utazókofferekben vitte
mindazt magával, ami a stílus és az életérzés elengedhetetlen kelléke.
„Nem a művészet utánozza az életet, hanem az élet a művészetet.” Oscar
Wilde gondolata tökéletesen fedi azt a világképet, amely szerint
Nagy-Brittániában, és gyarmatain az arisztokrácia az életét nem
hétköznapi módon éli.
Zolnai-Varga Ákos - www.1900.hu
Kapcsolódó hírek:
Viktoriánus kor - ruha nélkül
Lafferton Emese: A bukott nő a viktoriánus képzeletvilágban 4.
Lafferton Emese: A bukott nő a viktoriánus képzeletvilágban 3.
Lafferton Emese: A bukott nő a viktoriánus képzeletvilágban 1.